Σάββατο, 13 Δεκεμβρίου 2008

Διεθνής Ειδησεογραφία

1.1 Η σημασία των διεθνών ειδήσεων

Βασικό κομμάτι κάθε εφημερίδας και δελτίου ειδήσεων στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο, αφού είμαστε κομμάτι του κόσμου. Έτσι κι αλλιώς με την εξέλιξη των νέων τεχνολογιών τα σύνορα έχουν καταργηθεί και οτιδήποτε συμβαίνει στον κόσμο μας αφορά.

Εξάλλου τα θέματα της διεθνούς σκηνής πέρα από την εξωτερική πολιτική, τη διπλωματία και τις διεθνείς σχέσεις καλύπτουν όλες τις πτυχές της καθημερινότητας (οικονομία, πολιτισμός, κοινωνία, επιστήμη, τεχνολογία, περιβάλλον κλπ) και απευθύνονται ακόμη και σε εξειδικευμένα ενδιαφέροντα του κοινού.

1.2 Η παρουσίαση των διεθνών ειδήσεων

Υπάρχει διαφορά στην παρουσίαση των διεθνών από ένα μέσο μεγάλης εμβέλειας (μεγάλο τηλεοπτικό δίκτυο, εφημερίδα) και ένα μικρότερης. Το πρώτο καλύπτει τη διεθνή επικαιρότητα με επιτόπιο ρεπορτάζ, ανταποκριτές, απεσταλμένους κλπ και με υλικό (εικόνα κλπ) που παράγει το ίδιο.
Αντιθέτως τα μικρότερα μέσα προσεγγίζουν τη διεθνή επικαιρότητα κυρίως με επιμέλειες ειδήσεων, δηλαδή όχι με πρωτογενές, αλλά με υλικό που αγοράζουν από τα μεγαλύτερα μέσα (πρακτορεία ειδήσεων, τηλεοπτικά δίκτυα κλπ), χωρίς βέβαια να αποκλείεται να διαθέτουν και ανταποκριτές σε διάφορα σημεία του κόσμου.

1.2.1 Η διασταύρωση των πηγών
Ένα μεγάλο πρόβλημα για το συντάκτη των διεθνών ειδήσεων, ιδιαίτερα εκείνον που ασχολείται με την επιμέλεια των θεμάτων, είναι η διασταύρωση των πηγών του. Επειδή ακριβώς κάνει επιμέλεια, παίρνοντας τις πληροφορίες του κυρίως από πρακτορεία ειδήσεων και άλλα μέσα πολλές φορές μπορεί να πέσει στην παγίδα της ανεξακρίβωτης πληροφορίας ή ακόμη και της προπαγάνδας, δεδομένης της γραμμής που ακολουθεί πάγια κάθε μέσο ενημέρωσης.
Διαβάστε το παρακάτω παράδειγμα:

Μια μεγάλη έκρηξη σημειώνεται στην ισραηλινή πρωτεύουσα Τελ Αβίβ. 10 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους. Το ισραηλινό στρατιωτικό ραδιόφωνο, όπως μεταδίδει το Ασοσιέτιντ Πρες, μιλά για παλαιστίνιο καμικάζι αυτοκτονίας. Η παλαιστινιακή Αρχή αρνείται να σχολιάσει το συμβάν. Ρωσικές πηγές κάνουν λόγο για διαρροή αερίου που προκάλεσε την έκρηξη.

Στην παραπάνω είδηση έχετε διάφορες πηγές (Associated Press, ισραηλινό στρατιωτικό ραδιόφωνο, Παλαιστινιακή Αρχή, ρωσικές πηγές). Καθεμιά θα δώσει βαρύτητα σε διαφορετικά στοιχεία της είδησης και αναλόγως θα πράξουν τα διάφορα ΜΜΕ σε όλο τον κόσμο, που θα αναπαραγάγουν την είδηση, ανάλογα με τη γραμμή τους, τις πληροφορίες τους, αλλά και τις ίδιες τις πηγές τους.

Εξάλλου δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πολλές φορές τα ΜΜΕ χρησιμοποιούνται άμεσα ή έμμεσα για προπαγάνδα, η οποία πολλές φορές δεν είναι γίνεται πολύ εύκολα αντιληπτή.
Για το λόγο αυτό η διασταύρωση των πηγών του συντάκτη των διεθνών είναι πολύ σημαντική. Ποιος μας μεταδίδει την είδηση; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του; Γιατί μας το λέει με κάποιον τρόπο και όχι διαφορετικά; Πάντα ο δημοσιογράφος πρέπει να διαβάζει πίσω από τις γραμμές!

1.3 Ο συντάκτης των διεθνών ειδήσεων

Καθημερινά κάνει ένα «ταξίδι» σε όλο τον κόσμο. Διαβατήριό του η καλή γνώση ξένων γλωσσών και γνώσεις ιστορίας, διεθνών σχέσεων, διπλωματίας κλπ. Η εξειδίκευση σε έναν τομέα (π.χ. ευρωπαϊκές σχέσεις) αποτελεί επιπλέον προσόν, καθώς δίνει τη δυνατότητα περισσότερης εμβάθυνσης και καλύτερης ανάλυσης ενός θέματος.

1.4 Το αντικείμενο της δουλειάς

Μόνιμος Ανταποκριτής
Έκτακτος Ανταποκριτής (ειδικός απεσταλμένος)
Εσωτερικός Συντάκτης (ρεπορτάζ, επιμέλεια)
Μεταφραστής
Αρθρογράφος/ σχολιαστής
Φωτορεπόρτερ
Ερευνητής

Ο δημοσιογράφος που ασχολείται με τη διεθνή ειδησεογραφία μπορεί να ασχοληθεί με τα παρακάτω:

Εφημερίδα
Τηλεόραση
Ραδιόφωνο
Ίντερνετ
Φωτορεπορτάζ
Ντοκιμαντέρ

2. ΠΗΓΕΣ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
2.1 Πρακτορεία Ειδήσεων
2.1.1 Χαρακτηριστικά
Άμεσα ο ρεπόρτερ, ανταποκριτής κλπ δίνουν την πληροφορία
Πρωτογενής πληροφορία (χωρίς σχόλιο κλπ)
Συνεχής ροή όλο το 24ωρο
Ανταποκριτές παντού
2.1.2 Βασικοί προμηθευτές πρωτογενών ειδήσεων

Ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών
Εφημερίδων
Δικτυακών τόπων
2.1.3 Σύντομη ιστορική αναδρομή

Ιδρύονται τα περισσότερα στα μέσα προς τέλη 19ου αιώνα αρχικά είτε από ιδιώτες, είτε ως ενώσεις μεγάλων εφημερίδων

Στις αρχές του 20ού αιώνα και οι μικρότερες χώρες αποκτούν τα εθνικά τους πρακτορεία, κυρίως με χρηματοδότηση του κράτους

2.1.4 Τα είδη των Πρακτορείων
Δημόσια και Ιδιωτικά. Η περίπτωση των Κρατικών Πρακτορείων Ειδήσεων. Οι ενώσεις πρακτορείων ειδήσεων (AP)
Εθνικής και παγκόσμιας εμβέλειας. Πάντα όμως ο χαρακτήρας τους διεθνής
Γενικού ή ειδικού ενδιαφέροντος
Συνδρομητικά και ελεύθερα
2.1.5 Αντικειμενικότητα & ελευθερία έκφρασης
Παράγοντες που τις καθορίζουν:

Ιδιοκτησιακή φύση του μέσου (κρατικά, ιδιωτικά και δημόσια πρακτορεία)
Τρόπος οργάνωσης (διοίκηση, προσωπικό κλπ)
Χρηματοδότηση (από πού παίρνουν τους πόρους για να λειτουργήσουν;)

2.1.6 Παρουσίαση των ειδήσεων στα πρακτορεία ειδήσεων

Πρωτογενής πληροφορία
Χωρίς σχόλιο, θέση
Χωρίς συναισθηματική φόρτιση
Γλώσσα απλή, ουδέτερη και απολύτως δημοσιογραφική
Προσοχή στη χρήση της ορολογίας και στη μετάφραση


2.1.7 Πώς λειτουργεί ένα πρακτορείο ειδήσεων
Το ανθρώπινο δυναμικό
Εσωτερικοί και εξωτερικοί συντάκτες (ρεπορτερ), διαπιστευμένοι σε υπουργεία, φορείς κλπ
Ανταποκριτές
Ειδικοί απεσταλμένοι
Ειδικοί συντάκτες (πολιτιστικό, αθλητικό, υγείας, διπλωματικό κλπ)

2.1.8 Προϊόντα του πρακτορείου ειδήσεων
Ραδιοφωνικό- τηλεοπτικό δελτίο
Δελτία και ανακοινώσεις Τύπου
Τράπεζα πληροφοριών
Τράπεζα φωτογραφικού και οπτικού υλικού
Εκδόσεις κλπ (επετηρίδες, ειδικά αφιερώματα κλπ)

2.1.9 Το παράδειγμα του ΑΠΕ
Δημόσιος χαρακτήρας
Εμπορικότητα (πελάτες)
Σχέσεις με κράτος (έσοδα, διοίκηση)
Εμβέλεια (ξενόγλωσσο δελτίο)


Ο συντάκτης των διεθνών οφείλει καθημερινά να κάνει μια «διαγώνια» ανάγνωση (δηλαδή τα κυριότερα θέματα, τα άρθρα γνώμης, τα αποκλειστικά ρεπορτάζ και τις παραπολιτικές στήλες) όλων των μεγάλων εφημερίδων από όλο τον κόσμο.

Με τον τρόπο αυτό μπορεί να γνωρίζει πώς αντιμετωπίζεται η διεθνής επικαιρότητα, ποια θέματα εθνικού και τοπικού ενδιαφέροντος προτάσσονται από κάθε εφημερίδα σε κάθε χώρα.
Πολύ σημαντικό είναι σε αυτή την περίπτωση (όπως και στην περίπτωση των πρακτορείων, που αναφέρθηκε παραπάνω) να λαμβάνει πάντα υπόψη του ο συντάκτης την πολιτική γραμμή της κάθε εφημερίδας και το γενικότερο background της είδησης (χρονική συγκυρία, προϊστορία, πρωταγωνιστές κλπ)

Από τον ξένο τύπο γενικότερα ο συντάκτης των διεθνών αντλεί πληροφορίες, απόψεις, κλίμα, για μεγάλα θέματα που αφορούν την κάθε χώρα και κατ’ επέκταση τη διεθνή επικαιρότητα

Πχ Οι εκλογές στο Γαλλικό Σοσιαλιστικό Κόμμα για την ανάδειξη του προεδρικού υποψηφίου στις εκλογές του 2007. (debate υποψηφίων, αντιδράσεις…)

Από τον ξένο Τύπο αντλούνται επίσης θέματα τοπικής επικαιρότητας, ανάλογα με βαρύτητα, εγγύτητα και το γενικότερο πλαίσιο της δεδομένης χρονικής συγκυρίας.

Πχ Το δημοψήφισμα στη Νότια Οσσετία για ανεξαρτησία από τη Γεωργία. Μας ενδιαφέρει λόγω πολιτικής επιρροής Ρωσίας, αλλά και γενικότερου κλίματος στην περιοχή με Τσετσένους αυτονομιστές, ανταγωνισμό ΗΠΑ- Ρωσίας για επιρροή κλπ

Ο συντάκτης σχηματίζει άποψη και παίρνει αφορμές για θέματα από :
σχόλια πολιτικών αναλυτών
έρευνες
σφυγμομετρήσεις τοπικής κοινής γνώμης
γελοιογραφίες
φωτογραφικό υλικό
αποκλειστικότητες


Επιπλέον αντλεί πολλά ελεύθερα θέματα, άρθρα ή συνεντεύξεις κορυφαίων προσωπικοτήτων
(πχ επιστημονικά, κοινωνικά (βία στα βρετανικά σχολεία), καλλιτεχνικά, πολιτιστικά κλπ)

Η επισκόπηση του ξένου Τύπου μπορεί να τροφοδοτήσει ένα Μέσο με θεματολογία που συμπληρώνει ή αντικρούεται με την ελληνική επικαιρότητα:

Πχ - η βία στα βρετανικά σχολεία σε παραλληλισμό με την υπόθεση στην Αμάρυνθο ή την εξαφάνιση του μικρού Άλεξ
- οι κινητοποιήσεις των φοιτητών στη Γαλλία κατά του ελεύθερου συμβολαίου σε αντιδιαστολή προς τις κινητοποιήσεις στην Ελλάδα στο χώρο της εκπαίδευσης (αξιολόγηση καθηγητών, άσυλο κλπ)


2.2.1 Επισκόπηση του ξένου Τύπου
Τα περισσότερα πρακτορεία Ειδήσεων προσφέρουν πακέτα με την επισκόπηση του ξένου Τύπου. Και οι εφημερίδες περιλαμβάνουν στις στήλες της διεθνούς ειδησεογραφίας σελίδα με αποσπάσματα ξένων δημοσιευμάτων για τα σημαντικότερα θέματα είτε της διεθνούς είτε της τοπικής επικαιρότητας.

2.2.2 Τι περιλαμβάνει η επισκόπηση του ξένου Τύπου
Ο συντάκτης που επιμελείται την επισκόπηση του ξένου Τύπου διαβάζει τις ξένες εφημερίδες, περιοδικά και ηλεκτρονικές σελίδες των σημαντικότερων εφημερίδων χωρών της ΕΕ, των ΗΠΑ και των μεγαλύτερων χωρών των υπόλοιπων Ηπείρων (αυτό καθορίζεται και από την επικαιρότητα της κάθε δεδομένης χρονικής στιγμής, π.χ. όταν μια μεγάλη είδηση αφορά την Κίνα, για όσο χρονικό διάστημα η είδηση παραμένει στην επικαιρότητα ο συντάκτης οφείλει να δίνει επιπλέον βαρύτητα στον Τύπο της Κίνας κλπ)
Στην επισκόπηση θα συμπεριλάβει τα δύο- τρία μεγάλα θέματα που προβάλλει η κάθε εφημερίδα, θα σταθεί σε κάποιο άρθρο γνώμης το οποίο πιθανόν να προκαλεί αίσθηση και θα αναφέρει οτιδήποτε άλλο μπορεί να ενδιαφέρει έναν συντάκτη που θα ανατρέξει σε αυτή την επισκόπηση (π.χ. μεγάλο κοινωνικό θέμα στη Γαλλία, δημοσκόπηση για πολιτικούς στη Βρετανία κλπ)
Η γλώσσα που χρησιμοποιείται στην επισκόπηση είναι τηλεγραφική, δεν αναφέρονται λεπτομέρειες. Η επισκόπηση είναι ένας οδηγός, σημείο αναφοράς και όχι πλήρης παρουσίαση των δημοσιευμάτων. Χρησιμοποιείται κυρίως από τους συντάκτες των διεθνών για την ενημέρωσή τους, ως ένας «μπούσουλας» για το τι συμβαίνει στον κόσμο και πού μπορούν να ανατρέξουν για να αντλήσουν ειδήσεις, σχόλια κλπ
Αντιστοίχως επισκόπηση του ξένου Τύπου γίνεται και για την άντληση των καλύτερων φωτογραφιών, γελοιογραφιών κλπ

2.2.3 Πώς χρησιμοποιούνται τα δημοσιεύματα του ξένου Τύπου

Μεταφράζουμε ολόκληρο το άρθρο ή θέμα και το συμπεριλαμβάνουμε στην έκδοσή μας με σαφή αναφορά στην πηγή και το συντάκτη (συνήθως χρειάζεται άδεια του Μέσου)
Χρησιμοποιούμε κομμάτια του αναφέροντας και πάλι το συντάκτη και την πηγή

2.2.4 Ξένα περιοδικά

Με ανάλογο τρόπο λειτουργεί ο συντάκτης των διεθνών και κατά την ανάγνωση και επισκόπηση των ξένων περιοδικών. Ειδικότερα από αυτά επιδιώκουμε να αντλήσουμε:
Περισσότερη ανάλυση
Απόψεις
Άρθρα γνωστών και καταξιωμένων αρθογράφων
Έρευνες
Φωτογραφικά ρεπορτάζ
Αφιερώματα
Πολλές εφημερίδες περιλαμβάνουν εβδομαδιαία στήλη με την επισκόπηση του ξένου Τύπου (π.χ. Ελευθεροτυπία, στήλη «Πλανήτης Γη» κλπ)


2.3 Τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά δίκτυα

Μια βασική πηγή πλέον για το συντάκτη των διεθνών ειδήσεων είναι το τι μεταδίδουν τα μεγάλα διεθνή τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά δίκτυα. Η παρουσία ανταποκριτών τους σε κάθε γωνιά του πλανήτη, η απευθείας μετάδοση εικόνας και ήχου από τις περιοχές όπου διαδραματίζονται τα γεγονότα δίνουν αμεσότητα και ταχύτητα στην μετάδοση της είδησης, γεγονός που διευκολύνει το συντάκτη των διεθνών. Και σε αυτές τις περιπτώσεις το ποιος και γιατί μας μεταδίδει μια είδηση με συγκεκριμένο τρόπο είναι κάτι που πρέπει να λαμβάνουμε πάντα υπόψη.
Ιδιαίτερα στην περίπτωση της τηλεόρασης η δύναμη της εικόνας μπορεί να υποσκελίσει την ίδια την πληροφορία, γι’ αυτό και πρέπει να επιδεικνύεται μεγάλη προσοχή στην αναπαραγωγή και μετάδοσή της.

2.4 Ίντερνετ

Με την εξέλιξη των νέων τεχνολογιών και την εμφάνιση του Διαδικτύου η δουλειά των συντακτών των διεθνών διευκολύνθηκε πάρα πολύ. Η μετάδοση ειδήσεων γίνεται ταχύτατα, οι πηγές έχουν πολλαπλασιαστεί, η έρευνα σε ηλεκτρονικά αρχεία εφημερίδων, φορέων κλπ έχει γίνει πολύ προσιτή, η πολυφωνία είναι εφικτή. Παράλληλα ο ίδιος ο πολίτης μέσω του Ίντερνετ, των forums, των προσωπικών ιστοσελίδων και των blogs μπορεί ο ίδιος να γίνει δημοσιογράφος, να καταγράψει μια είδηση (πχ με ερασιτεχνικό βίντεο) ή να πει την άποψή του, η οποία θα είναι διαθέσιμη σε εκατομμύρια χρήστες του Ίντερνετ σε όλο τον κόσμο. Όλα αυτά αποτελούν πηγές για τη διεθνή ειδησεογραφία. Δημιουργούν όμως επιπλέον κινδύνους για την αντικειμενικότητα, την ισορροπία και γενικότερα την ορθή μετάδοση της είδησης. Γι΄αυτό και πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν αντλούμε ειδήσεις από το Διαδίκτυο και πάντα να αναφέρουμε τις πηγές μας.

2.5 Διεθνείς οργανισμοί, φορείς, πρεσβείες

Οι μεγάλοι διεθνείς πολιτικοί, οικονομικοί και κοινωνικοί φορείς (ΟΗΕ, ΕΕ, Παγκόσμια Τράπεζα κλπ) «παράγουν» διαρκώς ειδήσεις που βρίσκονται στην καθημερινή ατζέντα της διεθνούς ειδησεογραφίας. Τα γραφεία Τύπου τους είναι πάντα διαθέσιμα για την όποια ενημέρωση επιδιώξει ο συντάκτης των διεθνών (είτε με δελτία Τύπου, πρακτικά συνεδριάσεων που δίνονται στη δημοσιότητα κλπ, είτε με άμεση επαφή με τον συντάκτη, ο οποίος όμως πρέπει να είναι διαπιστευμένος, πχ ο ανταποκριτής της ΝΕΤ στη Νέα Υόρκη, που είναι διαπιστευμένος δημοσιογράφος στον ΟΗΕ, έχει άμεση πρόσβαση στις πηγές ενημέρωσης των Ηνωμένων Εθνών, γραφεία Τύπου του γγ ή των αντιπροσωπιών, συμβούλους κλπ)
Πηγή του συντάκτη των διεθνών μπορεί να είναι επίσης η πρεσβεία, προξενείο μιας ξένης χώρας στην Ελλάδα που μπορεί να σχολιάσει ή να βοηθήσει στη διασταύρωση μιας είδησης της διεθνούς επικαιρότητας ή ακόμη και η αντίστοιχη ελληνική πρεσβεία ή προξενείο στο εξωτερικό.
Τέλος οποιοσδήποτε επίσημος φορέας σχετίζεται με ένα γεγονός, πληροφορία, είδηση διαθέτει πάντα γραφείο Τύπου το οποίο οφείλει να απαντήσει στο όποιο αίτημα δημοσιογράφου για πληροφορίες, δηλώσεις κλπ

3. ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ
3.1 Η μόνιμη ανταπόκριση
3.1.1 Χαρακτηριστικά του μόνιμου ανταποκριτή
ένας ρεπόρτερ με σταθερές πηγές (συνήθως σε πρωτεύουσες μεγάλων χωρών
καλύπτει συνήθως όλα τα είδη ρεπορτάζ
Πληρώνεται είτε σταθερά είτε με το κομμάτι

Η ανταπόκριση μπορεί να είναι:

Τηλεφωνική/ βιντεοφωνική
Δορυφορική (εικόνα και ήχος)
Μέσω e-mail (εικόνα, ήχος και κείμενο)

3.2 Η έκτακτη ανταπόκριση (ειδική αποστολή)

Πολεμική ανταπόκριση
Ανταπόκριση από περιοχές όπου έχουν συμβεί μεγάλες φυσικές καταστροφές
Κάλυψη ενός μεγάλου πολιτικού, διπλωματικού, οικονομικού, πολιτιστικού γεγονότος.
Ειδικά στην τρίτη περίπτωση, της κάλυψης τέτοιου είδους γεγονότων, στέλνονται συντάκτες διαπιστευμένοι που ασχολούνται με το συγκεκριμένο ρεπορτάζ (π.χ. συντάκτης του πολιτιστικού για να καλύψει το Φεστιβάλ Ταινιών του Βερολίνου ή πολιτικός συντάκτης για να καλύψει την επίσκεψη του πρωθυπουργού στις Ηνωμένες Πολιτείες)

Η ιεράρχηση των ειδήσεων
Η αξιολόγηση και ιεράρχηση των ειδήσεων είναι το άλφα και το ωμέγα για την παρουσίαση ενός πλήρους δελτίου διεθνών ειδήσεων ή μιας στήλης σε εφημερίδα. Η σημαντικότητα, η επικαιρότητα, η εγγύτητα, το εύρος (πόσους αφορά;), είναι μερικοί από τους βασικούς παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη κατά την ιεράρχηση των ειδήσεων που θα παρουσιαστούν.
Δείτε για παράδειγμα τις παρακάτω ειδήσεις:
1.Έκρηξη αερίου σε πολυκατοικία στην Τουρκία προκαλεί το θάνατο 3 ανθρώπων
2.Επίθεση καμικάζι στη Βαγδάτη προκαλεί το θάνατο 10 ανθρώπων
3.Καίριες συνομιλίες για το μέλλον του Κοσόβου διεξάγονται στο Συμβούλιο Ασφαλείας
4.Επίσκεψη Πούτιν στη Γερμανία
5.Σημαντική επιστημονική ανακάλυψη: εμβόλιο κατά του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας
6.Πυρκαγιά στην Καλιφόρνια καίει τεράστιες εκτάσεις (δυνατή εικόνα)

Η ιεράρχηση των ειδήσεων δεν είναι εύκολη υπόθεση και ούτε η επιλογή είναι πάντα μία κάθε φορά. Για τις παραπάνω ειδήσεις μια πιθανή επιλογή για ένα τηλεοπτικό δελτίο θα μπορούσε να είναι:
3, 6,1, 4, 5.
Η επιλογή αυτή θα γινόταν αν το διπλωματικό θέμα της ημέρας (οι συνομιλίες στο Συμβούλιο Ασφαλείας) έβγαζε κάποια είδηση. Θα ακολουθούσε το θέμα της πυρκαγιάς (γιατί έχει πολύ δυνατή εικόνα), η έκρηξη στην Τουρκία (λόγω εγγύτητας, αλλά και περιεχομένου του θέματος- η έκρηξη σε οικιακή εγκατάσταση αερίου πάντα ενδιαφέρει και προβληματίζει το κοινό) και έπειτα τα υπόλοιπα. Η επίθεση στη Βαγδάτη, παρά το μεγάλο αριθμό των θυμάτων, επειδή πλέον είναι καθημερινό φαινόμενο για την περιοχή πολλές φορές παιρνά στις τελευταίες θέσεις ή στα «ψιλα», όπως συνηθίζεται να λέγεται, των διεθνών.
Άλλη ιεράρχηση θα μπορούσε να φέρει πιο ψηλά την επιστημονική ανακάλυψη και να την προτάξει σε σχέση με την πυρκαγιά ή την επίσκεψη Πούτιν στη Γερμανία (που έχει μεγάλη διπλωματική βαρύτητα).
Επίσης η επίσκεψη Πούτιν θα μπορούσε να παίξει πιο ψηλά, αν κάποιος ήθελε να παρουσιάσει θεματικά τις ειδήσεις (διπλωματικές, καταστροφές- Καλιφόρνια και Τουρκία- πολεμικές- Ιράκ- επιστημονικές κλπ)
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι κάθε φορά που κάνουμε την ιεράρχηση των ειδήσεων πρέπει να είμαστε σε θέση να επιχειρηματολογήσουμε (σε αρχισυντάκτες, διευθυντές ειδήσεων κλπ) για τις επιλογές μας.

ΟΙ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Η παρουσίαση των διεθνών ειδήσεων στην τηλεόραση διαφέρει κατά πολύ από αυτή στο ραδιόφωνο και τις εφημερίδες, όπως ακριβώς διαφέρει η παρουσίαση και των υπόλοιπων θεμάτων της ειδησεογραφίας.
Τηλεόραση
Ιδιαίτερα στις διεθνείς ειδήσεις στην τηλεόραση υπάρχει μια τάση υπερεκτίμησης της εικόνας σε σχέση με το περιεχόμενο της ίδιας της είδησης, γεγονός που οδηγεί πολλές φορές στο να δίνεται έμφαση σε ειδήσεις που σε μια εφημερίδα θα έπαιζαν σε μονόστηλο ή δεν θα έπαιζαν καθόλου. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι θυσιάζουμε την αντικειμενικότητα ή τη σοβαρότητα για να πετύχουμε εύκολο εντυπωσιασμό.
Επιπλέον στην τηλεόραση το σπικάζ, δεδομένου του ότι έρχεται ως βοηθητικό της εικόνας, περιορίζει τις δυνατότητες ανάλυσης και της παρουσίασης περισσότερων στοιχείων και λεπτομερειών.
Για το λόγο αυτό η γλώσσα της τηλεόρασης επιβάλλει την τηλεγραφική, αλλά εύστοχη λεκτική καταγραφή των γεγονότων, με τρόπο που να δίνονται πολλές πληροφορίες, χωρίς να «μπουκώνεται» το θέμα και πάντα σε συνδυασμό με το τι βλέπει ο θεατής.

Ραδιόφωνο
Το ραδιόφωνο απαιτεί επίσης γλώσσα τηλεγραφική, σφιχτή και περιεκτκή. Ο ακροατής κουράζεται από το μακροσκελή λόγο και πολλές φορές μπορεί να χάσει ακόμη και τον ειρμό των όσων ακούει.
Στο ραδιόφωνο η ιεράρχηση των ειδήσεων γίνεται περισσότερο με γνώμονα την αμεσότητα (οι ειδήσεις της τελευταίας στιγμής προσφέρονται για άμεση μετάδοση από ένα ραδιοφωνικό πρόγραμμα), ενώ η τηλεγραφική γλώσσα που χρησιμοποιείται (τίτλοι ειδήσεων) πολλές φορές επιτρέπει τη μετάδοση και μη αδιασταύρωτων πληροφοριών. Σε αυτή την περίπτωση ο συντάκτης πρέπει πάντα να αναφέρει ότι οι πληροφορίες του προέρχονται από φήμες ή αδιασταύρωτες πηγές και να διευκρινίζει ότι η εξέλιξη του γεγονότος παρακολουθείται.

Εφημερίδα
Όπως και με τις υπόλοιπες ειδήσεις η φύση της εφημερίδας επιτρέπει την παρουσίαση των ειδήσεων με τη μορφή μιας δεύτερης ανάγνωσης, που προσφέρει πιο διεισδυτική ανάλυση στα διάφορα θέματα.
Η γλώσσα της εφημερίδας είναι πιο «δουλεμένη», ο λόγος πιο σύνθετος και η παρουσίαση φυσικά πιο πλήρης.

ΜΗ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Φυσικές καταστροφές, θέματα από το ελεύθερο ρεπορτάζ, πολιτιστικά, επιστημονικά, κοινωνικά, περιβάλλοντος, παράξενα, ασυνήθιστα γεγονότα που συμβαίνουν στον κόσμο, προφίλ μεγάλων προσωπικοτήτων, είναι μερικά μόνο από τα μη πολιτικά θέματα που θα διαβάσουμε στις εφημερίδες και θα παρακολουθήσουμε στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο.
Ακόμη και αν πολλές φορές αυτές οι ειδήσεις δεν αλλάζουν τη ζωή μας (όπως θα μπορούσε να τις θεωρήσει μια αυστηρή αξιολόγησή τους), είναι μέρος του ψυχαγωγικού και επιμορφωτικού χαρακτήρα των ΜΜΕ και αποτελούν το «αλατοπίπερο» της καθημερινής ειδησεογραφίας.
Ιδιαίτερα στην τηλεόραση η εντυπωσιακή εικόνα μπορεί να τις αναδείξει στην ιεράρχηση της ειδησεογραφίας, ενώ και στο ραδιόφωνο τέτοιου είδους ειδήσεις, επειδή ακριβώς χαρακτηρίζονται από το στοιχείο του εντυπωσιασμού κατέχουν σημαντική θέση (κυρίως σε ψυχαγωγικές ζώνες).